Data publikacji: 2018-12-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: „Wysłucham, pocieszę, poszukam rozwiązania” – uczniowie o bliskości
Kategoria: Psychologia, LIFESTYLE
Polscy uczniowie o potrzebie bliskości z drugim człowiekiem.
Czy współcześni młodzi ludzie szukają bliskości z drugą osobą? Czy w sytuacji, gdy rówieśnik boryka się z problemem, potrafią odpowiednio zareagować? Według badań, zrealizowanych przez IQS, na zlecenie Global Dignity Poland, polscy uczniowie doskonale znają praktyczną stronę empatii – chcą słuchać innych i tego samego oczekują od swoich koleżanek oraz kolegów. Badanie zrealizowano we wrześniu 2018 roku na grupie 400[1] uczniów.
Szkoła jest miejscem, w którym młodzi ludzie zdobywają wiedzę, potrzebną w dorosłym życiu, ale przede wszystkim uczą się funkcjonowania w społeczności. To jeden z najważniejszych etapów w rozwoju każdego człowieka, ponieważ kształtuje cechy i zachowania, niezbędne do nawiązywania – trwałych – kontaktów międzyludzkich. Zbliżają się Święta – szczególny czas, pełen emocji, życzliwości i zwrócenia się w stronę drugiego człowieka. To kilka dni, w trakcie których powinniśmy wczuć się w potrzeby innych i starać się na nie odpowiedzieć. A czy na co dzień, polscy uczniowie, potrafią zobaczyć świat oczami drugiego człowieka?
Potrzeby współczesnej młodzieży – w liczbach
Uczniowie w wieku 12-18 lat, wzięło udział w badaniu, w którym odpowiedzieli na pytania, dotyczące zachowań wobec rówieśników. Dla młodych ludzi, w przypadku, gdy rówieśnik boryka się z problemem, najważniejsze okazały się takie kwestie, jak wysłuchanie kolegi/koleżanki – dla 80%, pocieszenie – tak odpowiedziało 61%, a także próba znalezienia rozwiązania dla zaistniałego problemu – 49%. Młodzież skupiła się na emocjonalnym aspekcie, ale nie pominęła również działania. Okazuje się, że uczniowie, gdyby sami znaleźli się w trudnej sytuacji, to oczekiwaliby analogicznego działania ze strony rówieśników. 84% z nich chciałoby, aby znajomi ich wysłuchali, 47% oczekiwałoby pocieszenia, a 48% liczyłoby na pomoc ze strony rówieśników w rozwiązaniu problemu. Uczniowie, zapytani o to, co dla nich jest najważniejsze w rozmowie z drugą osobą podkreślili w odpowiedziach, że możliwość opowiedzenia o swoich sprawach, problemach oraz emocjach (65%), szansa bycia wysłuchanym (64%,) a także możliwość poznania problemów drugiej osoby (54%) – to kwestie najistotniejsze.
Badania wykazały, że tak podstawowe przejawy empatii, jak rozmowa, wysłuchanie i próba pomocy, to uniwersalne zachowania, których oczekują już bardzo młodzi ludzie.
Wyniki pokazują, że wbrew temu, co mówi się na temat współczesnej młodzieży, iż jest pozbawiona empatii, egoistyczna i skupiona wyłącznie na swoich sprawach, to tak naprawdę drzemią w niej ogromne potrzeby bliskości z drugim człowiekiem, chęć bycia zrozumianym i wysłuchanym. Młodzi ludzie potrafią wczuć się w sytuację drugiej osoby, chcą: słuchać innych, być słuchani i szukać rozwiązań dla problemów, z którymi zderzają się ich rówieśnicy. Oni podświadomie wiedzą, co powinno się zrobić, gdy rówieśnik czy inna osoba potrzebuje wsparcia, lecz często po prostu brak im odpowiedniej praktyki i wzorców zachowań, z których mogliby czerpać. Badania, ale też nasze spotkania w szkołach potwierdzają, że uczniowie te potrzeby mają. Co najważniejsze, młodzi ludzie zawsze wspominają też o dorosłych, jako o tych, którzy są wsparciem psychicznym dla młodego człowieka, lecz czasem nie słuchają swoich dzieci – a to właśnie rodzice odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu empatii u młodych ludzi, którzy szukają u nich zrozumienia. Dla aż 79% uczniów, biorących udział w badaniu, rodzice są osobami, przy których mogą być w pełni sobą, którzy ich rozumieją i akceptują takimi, jakimi są. Równie ważni są przyjaciele – 47% i rodzeństwo – 48%, w towarzystwie których uczniowie czują się swobodnie i na których wsparcie mogą liczyć. Ważne jest to, żeby szkoła i rodzice tworzyli jeden spójny projekt edukacji empatycznej – mówi Monika Piasecka z Fundacji Global Dignity Poland.
Badania przeprowadzono w ramach obchodów Światowego Dnia Godności w Polsce. W roku szkolnym 2018/2019 tematem przewodnim projektu jest empatia. Tegoroczne działania potrwają w szkołach do czerwca 2019 roku, a honorowe patronaty nad nimi objęli Rzecznik Praw Dziecka oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.
Więcej informacji o Dniu Godności na stronie: http://globaldignity.pl
***
Fundacja Global Dignity Poland jest częścią międzynarodowej organizacji Global Dignity, która od ponad 11 lat zajmuje się szerzeniem i propagowaniem idei godności wśród dzieci i młodzieży na całym świecie. Polski oddział organizacji działa od 2009 roku. Global Dignity Poland podejmuje inicjatywy budujące wśród młodych ludzi świadomość godności jako niezbywalnego prawa każdej jednostki. Rok do roku Fundacja dociera ze swoimi warsztatami do tysięcy uczniów w polskich szkołach.
[1] O badaniu:
Badanie zrealizowane przez IQS, na zlecenie Global Dignity Poland, we wrześniu 2018 r. w ramach obchodów Światowego Dnia Godności, na ogólnopolskiej próbie n=400. W badaniu wzięli uczniowie w wieku 12-18 lat, którzy odpowiedzieli na pytania, dotyczące zachowań wobec rówieśników.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Psychologia #LIFESTYLE